lana
|
Geplaatst: vrijdag 20 maart 2009 - 10:35 Onderwerp: windchill |
|
|
Hoi Koen,
de vraag die ik nu wil stellen kan alleen maar hoogstwaarschijnlijk door een expert beantwoord worden , daarom richt ik deze vraag aan jouw.
Het is zo dat de windchill of gevoelstemperatuur alleen invloed heeft op een levend wezen, dus niet op planten.
Ik ben van mening dat de windchill een oorzaak kan zijn voor meer bladschade bij planten, de snelheid van de luchttoevoer of luchtstroming van deze windchill is dan op die punten waar een plant aangetast wordt naar mijn mening groter dan uit de wind, in de winter met lage temperaturen zal deze toch een impact hebben op de bladcellen.
Ik vraag me steeds af, waarom planten die beschermt staan van de windchill minder schade oplopen dan planten die in een windchill staan, het moet toch een oorzaak voor zijn, de omgevingstemperatuur is toch overal hetzelfde?
Het apparaat dat de werkelijke temperatuur meet bij een weerstation wordt toch altijd beschermt van de wind, dat is toch niet voor niets.
Het kan allemaal complexer zijn dan ik denk maar naar mijn mening zou de deze toch een invloed kunnen uitoefenen tot meer bladschade, deze door het stukspringen van het bladstructuur en sneller uitdrogen van het blad. Wat is jouw mening hierover en zal de windchill toch een invloed kunnen hebben op een koud" levend" lichaam met sapcirculatie.
Ik hoop dat je me wat duidelijkheid kunt geven.
gr,
Lana |
|