FAQFAQ ZoekenZoeken GebruikerslijstGebruikerslijst GebruikersgroepenGebruikersgroepen RegistreerRegistreer
ProfielProfiel Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken InloggenInloggen

windchill

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Weerstation Mechelen forum index -> Het weer: vraag & antwoord

lana

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 maart 2009 - 10:35    Onderwerp: windchill Reageer met quote

Hoi Koen,
de vraag die ik nu wil stellen kan alleen maar hoogstwaarschijnlijk door een expert beantwoord worden Smile , daarom richt ik deze vraag aan jouw.

Het is zo dat de windchill of gevoelstemperatuur alleen invloed heeft op een levend wezen, dus niet op planten.
Ik ben van mening dat de windchill een oorzaak kan zijn voor meer bladschade bij planten, de snelheid van de luchttoevoer of luchtstroming van deze windchill is dan op die punten waar een plant aangetast wordt naar mijn mening groter dan uit de wind, in de winter met lage temperaturen zal deze toch een impact hebben op de bladcellen.
Ik vraag me steeds af, waarom planten die beschermt staan van de windchill minder schade oplopen dan planten die in een windchill staan, het moet toch een oorzaak voor zijn, de omgevingstemperatuur is toch overal hetzelfde?
Het apparaat dat de werkelijke temperatuur meet bij een weerstation wordt toch altijd beschermt van de wind, dat is toch niet voor niets.
Het kan allemaal complexer zijn dan ik denk maar naar mijn mening zou de deze toch een invloed kunnen uitoefenen tot meer bladschade, deze door het stukspringen van het bladstructuur en sneller uitdrogen van het blad. Wat is jouw mening hierover en zal de windchill toch een invloed kunnen hebben op een koud" levend" lichaam met sapcirculatie.
Ik hoop dat je me wat duidelijkheid kunt geven.

gr,
Lana
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privé bericht

Koen De Vuyst
Site Admin

BerichtGeplaatst: woensdag 25 maart 2009 - 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Lana,

De windchill of gevoelstemperatuur in het Nederlands is de temperatuur die wij ervaren bij een bepaalde windsnelheid aan een bepaalde omgevingstemperatuur. Bij bijvoorbeeld 5 graden zal deze temperatuur kouder aanvoelen wanneer de wind aan 60 km/u waait dan aan 20 km/u. Bij planten zullen de bladeren sneller afkoelen bij een hogere windsnelheid dan bij een lage en in dat opzicht zou je de lijn dan ook kunnen doortrekken bij planten. Bij een hogere windsnelheid is de verdamping hoger, waardoor de plant sneller afkoelt. Hierdoor hebben planten die uit de wind staan tijdens lage temperaturen minder last van de koude. Het verdampen van water vergt energie, wat in dit geval warmte is. Hierdoor wordt er warmte onttrokken tijdens de verdamping. Hoe lager trouwens de luchtvochtigheid, hoe hoger de verdamping en des te meer warmte er wordt onttrokken.

Het feit dat meetinstrumenten zijn afgeschermd heeft niets te maken met de wind. Hoe groter de luchtdoorstroming hoe beter trouwens. In sommige weerhutten is zelfs een ventilator ingebouwd (zoals dat van Weerstation Aalst) om een optimale luchtcirculatie te kunnen handhaven. De bedoeling van het afschermen is om direct zonlicht af te schermen zodat enkel de luchttemperatuur, en niet de temperatuur in de zon wordt gemeten.

Weerstation Mechelen
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Amaury

BerichtGeplaatst: donderdag 2 april 2009 - 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Die Koen weet toch echt wel alles.
Enfin, als het op weer aankomt dan toch ...

Groeten, Amaury.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privé bericht

Berichten van afgelopen:   
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Weerstation Mechelen forum index -> Het weer: vraag & antwoord Tijden zijn in CEST (=zomertijd)

Pagina 1 van 1
Ga naar: